Επικοινωνία: omilospetros@gmail.com


Σάββατο, 30 Απριλίου 2011

Δοξα Αίνων Κυρ.Αντίπασχα-ΠΕΤΡΟΥ (ερμ.Χρ.Τσακίρογλου)

   -Και αρχίζουμε την ψαλτική ερμηνευτική προσέγγιση μελών του Διδασκάλου,της περιόδου του Πεντηκοσταρίου.Και με Δοξαστικά και με άλλα σπουδαία μέλη.
   -Παρουσιάζουμε σήμερα το αυριανό Δόξα των Αίνων, στο μέλος του Διδασκάλου.Από την έκδοση του 1820.
   -Το ερμηνεύει σοβαρά και επακριβώς ο εκ Κρήτης αγαπητός φίλος και μέλος του Ομίλου μας κ.Τσακίρογλου Χρήστος.
   -Πέραν της αγάπης του γιά τα μέλη του Πέτρου, έχει προσφέρει τα μέγιστα,καταγράφοντας τα περισσότερα κλασσικά μουσικά κείμενα,σε νέα εύχρηστη ηλεκτρονική μορφή.Εις κοινήν ωφέλειαν.
   -Τον ευχαριστούμε.


Πέμπτη, 28 Απριλίου 2011

Σιγησάτω πάσα σάρξ(αντί χερουβικού)-ΠΕΤΡΟΥ [ερμ.Παν.Τζανάκος]

  -Με ιδιαίτερη χαρά,αναρτώ μία ακόμη σύνθεση του Διδασκάλου,σπουδή στο παπαδικό μέλος-είδος.
  -Είναι ο αντι χερουβικού ψαλλόμενος το Μ.Σάββατον σπουδαίος και πλήρης νοημάτων ύμνος "Σιγησάτω πάσα σάρξ βροτεία....".
  -Είναι μία μελοποίηση που ίσως λόγω της έκτασης ή των ιδιαιτέρων δυσκολιών της,δεν συγκαταλέγεται στις προτιμήσεις των Ιεροψαλτών.Τουλάχιστον εγώ δεν την έχω βρεί σε καμία ηχογράφηση από οποιονδήποτε.
  -Εξελίσσεται η μελωδία από τα χαμηλά τετράχορδα του παπαδικού πλ.Α ήχου [κάτω ΔΙ],έως τα υψηλά τετράχορδα,σχεδόν ανα στίχο του ύμνου,με μία μοναδική εναλλαγή.
  -Από την ησυχαστική και ήρεμη πλοκή των χαμηλών φθόγγων,ο ακροατής μεταφέρεται στους υψηλούς και πανηγυρικούς φθόγγους.Ανάλογα με την έννοια.
  -Σε όλον αυτόν τον μεγάλο ύμνο,ο Διδάσκαλος χρησιμοποιεί μία και μόνον παραχορδή σε χρωματικό γένος.Στην λέξη "και τρόμου".
  -Παρουσιάζουμε ενταύθα την ψαλτική του ερμηνεία, από ζωντανή ηχογράφηση που κάναμε το πρωϊ του παρελθόντος Μεγ.Σαββάτου,στον Ι.Μητρ.Ναό Σπάρτης.Ψάλλει ο Πρωτοψάλτης του εν λόγω Ναού και Δάσκαλός μου κ.Παν.Τζανάκος.
  -Παρ' ότι είχε ενστάσεις γιά την ανάρτηση,λόγω κόπωσης,δυσκολιών του ύμνου,αλλά και του όχι καλού τρόπου εγγραφής[κινητό τηλέφωνο],εν τούτοις επείσθη.Νομίζω η ακριβής ερμηνεία και οι σωστές αναλύσεις των ποιοτικών σημείων,είναι εμφανέστατα.
   -Τον ευχαριστούμε.
   -Θα ήταν παράλειψή μου να μην αναφέρω τό ότι ο Λειτουργός της ημέρας,Ιερομόναχος π.Θεόφιλος, τακτοποίησε απόλυτα τους χρόνους ανάγνωσης των ευχών και την Μ.Είσοδο και ο μεγάλος και σπουδαίος αυτός ύμνος εψάλλη άνευ χρονικού άγχους.

Και βέβαια εις μνημόσυνον αιώνιον του Διδασκάλου.

εκ μέρους του Ο.Φ.Ε.Λ.Π
Ευάγγελος Θεοδώρου.

Τρίτη, 26 Απριλίου 2011

Κοινωνικόν Πάσχα "Σώμα Χριστού μεταλάβετε"-ΠΕΤΡΟΥ (ερμ.Νικ.Γιάννου)

   -Αναρτούμε τον κοινωνικόν του Πάσχα σε μέλος του Διδασκάλου και εις ήχον Α' ή πλ.του Α'.
   -Μία εξαίσια σύνθεση.
   -Στην σιγαλιά της Αναστάσιμης νύκτας,μετά το λαμπερό και χαρμόσυνο "Ο Αγγελος εβόα-Φωτίζου..φωτίζου" αντί του Αξιον εστίν,εδώ ακολουθεί ένα μάθημα ησυχαστικόν, καταλλαγής και προετοιμασίας γιά την Θεία μετάληψη.
   -Στα λαμπερά από τις Αναστάσιμες λαμπάδες πρόσωπα των πιστών,αλλά και στην εμφανή εκούσια κούραση της νηστείας,το μέλος αυτό το δέχονται τα μουσικά αισθητήρια ως βάλσαμο.
   -Επιλέξαμε από το αρχείο μας,μεταξύ πολλών,την ερμηνεία του Πρωτοψάλτου κ.Νικ. Γιάννου.Ενός έμπειρου και με "Στανίτσειες" καταβολές Ιεροψάλτου και μελοποιού.
   -Ερμηνεύει τις γραμμές του μέλους,με όλες τις ενδεδειγμένες αναλύσεις,"κοιτώντας"πίσω από αυτές και μας μεταφέρει σε πολύ μακρινά ακούσματα.
   -Επίσης με την πρέπουσα χρονική αγωγή των Κοινωνικών.

   

Σάββατο, 23 Απριλίου 2011

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ



Αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι εν αναλογίοις

ΧΡΙΣΤΟΣ  ΑΝΕΣΤΗ

  -Ανοίγουμε τον κύκλο των Αναστασίμων μελών,με το περίφημο και πασίγνωστο Δοξαστικό των Αίνων κλπ
"Αναστάσεως ημέρα και λαμπρυνθώμεν..." 
στο μοναδικό και αναντικατάστατο μέλος του Διδασκάλου Πέτρου,του συντόμου στιχηραρίου.
  -Το ψάλλει ο Αρχων Πρωτοψάλτης της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας κυρ Θρασύβουλος Στανίτσας.
  -Από ζωντανή ηχογράφηση του 1963.
  -Το Χριστός Ανέστη,του τέλους το ψάλλουν ενταύθα σε συνέχεια με ηχητική συρραφή,οι λίαν αγαπητοί Μαϊστορες της ψαλτικής τέχνης,υπό την δ/νση του Σεβαστού σε όλους καθηγητού κ.Γρ.Στάθη.Και συμπίπτουν στην τονικότητα.....
Χριστός Ανέστη και πάλιν
Ο.Φ.Ε.Λ.Π

 

Και του χρόνου με υγεία.....................

  -Οι περί την μεγάλη εβδομάδα αναρτήσεις μας εδώ αφήνουν τη θέση τους στα Αναστάσιμα.
  -Ωρισμένα ενδιαφέροντα ηχητικά φίλων που μας απέστειλαν,θα τα αναρτήσουμε εν ευθέτω χρόνω.
  -Ευχόμαστε σε όλους τους Ιεροψάλτες και του χρόνου με υγεία και γνήσια Βυζ.μουσική.
  -Και τα μέλη του Διδασκάλου πάντα αναμένουν διαχρονικά κάθε ερμηνευτή.
  -Καλή Ανάσταση.
Ο.Φ.Ε.Λ.Π

Μητροπολιτικός Ναός Σπάρτης-Μεγ.Παρασκευή-Μία εμπειρία.


Του μέλους του Ομίλου Ευαγ.Θεοδώρου.
       
 Μεγάλη Παρασκευή πρωί. Στον ήσυχο από κόσμο Μητροπολιτικό Ναό της Σπάρτης ξεκινούν οι Μεγάλες Ώρες. Ο Ναός είναι λουσμένος μονάχα από το φυσικό φώς του ήλιου που περνά μέσα από τα μικροσκοπικά παράθυρα του Αγίου Βήματος. Μερικές ολόφωτες αχτίδες αγγίζουν τον Εσταυρωμένο σαν να τον συνοδεύουν όπως τότε οι Μυροφόρες στην Άκρα Ταπείνωση.
         Πρώτα ο Νίκος ο αναγνώστης, και ακολούθως οι ψάλτες υπό τον Πρωτοψάλτη με φωνές ήρεμες και κατανυκτικές ψάλλουν τις Μεγάλες Ώρες. Οι συνθέσεις του Διδασκάλου Πέτρου κατά την πατριαρχική τους ερμηνεία μοιάζουν ιδανικές τούτη την ώρα. ΅Δεύτε Χριστοφόροι λαοί κατίδωμεν τι συνεβουλεύσατο Ιούδας ο προδότης συν ιερεύσιν ανόμοις…΅
         Σιγά σιγά ο Ναός γεμίζει από κόσμο που έρχεται να παρακολουθήσει την αποκαθήλωση και την ταφή του Θεανθρώπου. Ο Αβραμιαίος στην όψη παπα-Γιώργης διαβάζει το Ευαγγέλιο αργά, τονίζοντας τα νοήματα και τις λέξεις. Σαν να ακούς αρχαίο τραγωδό που περιγράφει το τραγικότερο γεγονός στην ιστορία της ανθρωπότητας, την Σταύρωση και την Ταφή του ίδιου του Θεού…
         Ήρθε η ώρα των αποστίχων. Οι ιερείς σηκώνουν στα χέρια το σώμα του Κυρίου και το περιφέρουν κατά την τάξη στο Ναό συνοδευόμενοι από το αργό ΅Ότε εκ του ξύλου σε νεκρόν…΅ Και αργότερα όλοι μαζί από κοινού ψάλλουν το θρηνώδες δοξαστικό των αποστίχων "Σε τον αναβαλλόμενον....Μου μοιάζει σαν να παραβρίσκεται και ο Διδάσκαλος Πέτρος συμψάλλοντας τα τραγικά γεγονότα ΅ θεωρήσας (σε) νεκρόν, γυμνόν, άταφον…΅  
         Το βράδυ ο Αρχιεπίσκοπος Μονεμβασίας και Σπάρτης Ευστάθιος βάζει ΅ Ευλογητός΅ για να ψάλλει όλο μαζί το πολυπληθές εκκλησίασμα τα Εγκώμια του Κυρίου. Τα Αναστάσιμα ευλογητάρια μοιάζουν αμέσως μετά τα Εγκώμια σαν λύτρωση, σαν προμήνυμα της Αναστάσεως. Πρώτα ο Δεσπότης, μετά ο Πρωτοψάλτης, ακολούθως ο παπα-Γιώργης είτε με παρτιτούρα είτε χωρίς,όλοι ψάλλουν την υπέροχη σύνθεση του Διδασκάλου. Είναι ποτισμένη στα αυτιά όλων αυτό το άκουσμα,που η παρτιτούρα μοιάζει περιττή.
         Ήρθε και η ώρα της περιφοράς του επιταφίου. Βγαίνουμε από την κεντρική είσοδο του Ναού. Βόρεια στέκεται το Πέτρος στο άγαλμα του, περήφανος σίγουρα που τρείς αιώνες μετά, η τεράστια μουσική παρακαταθήκη του μένει ολοζώντανη εδώ στον τόπο που γεννήθηκε. Στα πλαίσια της καλλιτεχνικής άμιλλας, αφού όλοι έχουν το χώρο τους στην Ορθοδοξία, θα δώσει τη θέση του στο πένθιμο του Chopin,με τη Δημοτική φιλαρμονική που θα συνοδεύσει την πομπή μέχρι την κεντρική πλατεία της Σπάρτης.
         Όταν αργότερα θα επιστρέφουμε στον Μητροπολιτικό Ναό θα περάσουμε μπροστά από το άγαλμα του Πέτρου. Η περίοδος της ευγενούς άμιλλας έληξε. Το βλέμμα του δείχνει αυστηρό και απαιτητικό. Για αύριο, μεγάλο Σάββατο πρωί, μας περιμένουν δύο μνημειώδεις συνθέσεις του. Το΅Σιγησάτω΅ σε ήχο πλάγιο του πρώτου και  το ΅Εξηγέρθη΅  σε ήχο πρώτο. Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα…   

Παρασκευή, 22 Απριλίου 2011

Απόστιχον "Επί ξύλου βλέπουσα"-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.Κ.Πρίγγος}

   -Από τα απόστιχα της ίδιας ημέρας,παρατίθεται το δ' κατά σειράν,το οποίο ψάλλεται και την επομένη στον Εσπερινό της αποκαθήλωσης ως στιχηρόν,στο μέλος του Διδασκάλου.
   -Το ακούμε σε άψογη απλή και ταυτόχρονα ηγεμονική ερμηνεία από τον αείμνηστο Πρωτοψάλτη Κ.Πρίγγο.

Δόξα-Καινύν Αίνων Ορθρου Μ.Παρασκευής-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.Θ.Στανίτσας-Ν.Δανιηλίδης}

  -Από τον Ορθρο της Μ.Παρασκευής (Μ.Πέμπτη εσπέρας),παρατίθενται το Δόξα και το Καινύν των αίνων,στο μέλος του Διδασκάλου.
  -Απλές δωρικές γραμμές στον πλ.του Β' αμφότερα, μακριά από λαρυγγισμούς,επιδείξεις και "σταριλίκι".
  -Και αυτό διότι ο Εσταυρωμένος είναι ενώπιόν μας.
  -Το ακούμε από ζωντανή ηχογράφηση του 1963,από τον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό,από τους αείμνηστους Πρωτοψάλτη Θρ.Στανίτσα και Λαμπαδάριο Νικ. Δανιηλίδη.
   -Το Πατριαρχικό ύφος και οι χρονικές αγωγές σε όλο τους το μεγαλείο.Εν απλότητι και συστολή.

Πέμπτη, 21 Απριλίου 2011

Και νύν "Μυσταγωγών Σου Κύριε"-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.Παν.Τζανάκος 1998}

  -Θα κλείσουμε τα της Μεγ.Τετάρτης εσπέρας,με το θαυμάσιο και μεστό νοημάτων ιδιόμελο που ψάλλεται ως Και νύν των αποστίχων "Μυσταγωγών Σου Κύριε", το οποίο μελοποίησε ανυπέρβλητα,με απλές γραμμές στον στιχηραρικό πλ.του Α' ήχο ο Διδάσκαλος.
  -Το ερμηνεύει,από ζωντανή ηχογράφηση του 1998, στον Ι.Ν.Ευαγγελισμού Ν.Ερυθραίας,ο Πρωτοψάλτης του Μητρ.Ναού Σπάρτης κ.Παν.Τζανάκος.

Στιχηρό ιδιόμελο "Συντρέχει λοιπόν" ερμ.Μητροπολίτης Νικόδημος

  -Από τον Ορθρο της Μεγ.Πέμπτης,παραθέτουμε το εν θέματι στιχηρό ιδιόμελο,στο μέλος του Διδασκάλου.
  -Το ερμηνεύει με ηγεμονικό ύφος ο μακαριστός Μητροπολίτης Πατρών κυρός Νικόδημος.
video

Τετάρτη, 20 Απριλίου 2011

Η ιστορική εκτέλεση-ερμηνεία του τροπαρίου της Κασσιανής σε μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου από τον Λαμπαδάριο της ΜΧΕ Θρ. Στανίτσα (1957).

Του μέλους μας ΟΦΕΛΠ[2]

Ένας από τους λόγους για τους οποίους η ιστορία της ΒΜ έγραψε με χρυσά γράμματα το όνομα του Διδασκάλου Πέτρου, είναι γιατί μέλισε (ενέδυσε μουσικά) με ανυπέρβλητο τρόπο το Δοξαστικό των Αποστίχων του Όρθρου της Μ. Τετάρτης, το ευρύτερα γνωστό ως "τροπάριον της Κασσιανής". Με αυτή του τη σύνθεση, ο Διδάσκαλος ξεπέρασε τον προκάτοχό του Ιάκωβο Πρωτοψάλτη και καθιέρωσε στα Πατριαρχικά αναλόγια το δικό του δεινό μέλος. Αυτό έμελλε να ψάλλουν το βράδυ της Μ. Τρίτης όλοι ανεξαιρέτως οι διάδοχοί του, Λαμπαδάριοι της ΜΧΕ. Αυτό έψαλε και ο "τελευταίος των μεγάλων", Λαμπαδάριος Θρασύβουλος Στανίτσας, 180 χρόνια μετά την κοίμηση του Διδασκάλου, όπως διαφαίνεται από την εδώ παρατιθέμενη ιστορική ζωντανή ηχογράφηση του έτους 1957.
Το βράδυ της Μ. Τρίτης ο Πάνσεπτος Πατριαρχικός Ναός ήταν ασφυχτικά γεμάτος από τα πλήθη που συνέρρεαν -από διάφορες συνοικίες της Κπόλεως- για να ακούσουν το περίφημο τροπάριο της Κασσιανής (ενν. την σύνθεση του Διδασκάλου), από τον ηδύφθογγο Λαμπαδάριο. Προικισμένος άνωθεν με σπάνια καλλιφωνία και έκτακτη μουσική αντίληψη, ο αείμνηστος Θρ. Στανίτσας την αποδίδει μόνος, χωρίς συνοδεία ισοκρατήματος, και από στήθους. Παρά το εμφανές δέος απέναντι στον Μέγιστο Κων/νο Πρίγγο και το εύλογο άγχος για μια υψηλής ποιότητας ερμηνεία, ο τότε Λαμπαδάριος προσφέρει στο φιλόμουσο εκκλησίασμα -και σε όλους εμάς- μια υποδειγματική εκτέλεση, περιποιώντας τιμή στον Διδάσκαλο. Πιο συγκεκριμένα, η αντιπαραβολή της από στήθους -το τονίζουμε- ερμηνείας του με το κλασικό κείμενο του Πέτρου και την έντυπη καταγραφή της προφορικής παράδοσης από τον Κων/νο Πρίγγο (βλ. Η Πατριαρχική Φόρμιγξ, Μ. Εβδομάς, Κπολη 1952) προδίδει μακρά εξάσκηση και εξοικείωση με το έντεχνο αυτό μέλος του Πέτρου αλλά και αφομοίωση των πατριαρχικών αναλύσεων. Ώριμος φωνητικά και εκτελεστικά, ο Θρ. Στανίτσας ερείδεται στην γραπτή και προφορική παράδοση της ΜΧΕ, χωρίς να μετροφωνεί μήτε να "πιθηκίζει". Ως κύρια (θετικά) χαρακτηριστικά της ερμηνείας του θα μπορούσαμε να επισημάνουμε τα εξής: απόλυτος έλεγχος της χρονικής αγωγής, ακρίβεια διαστημάτων, συγκρατημένοι λαρυγγισμοί, εκλεπτυσμένη μουσική έκφραση ("οίμοι", "οίστρος", "δέξαι μου.."), λελογισμένοι φωνητικοί γλυκασμοί, συγκεκριμένες αναλύσεις, καλά (προ)μελετημένος αυτοσχεδιασμός, έλεγχος της αναπνοής, της εκφοράς της φωνής και της απόδοσης του ύφους. Οι όποιες "ατέλειες" στην εκτέλεση (ανεπαίσθητη άνοδος της τονικής βάσης, ασήμαντη παράλειψη μουσικών γραμμών στις φράσεις "τα πλήθη", "τις εξιχνιάσει", "έχων το μέγα") δικαιολογούνται από την φόρτιση της ζωντανής solo και άνευ διφθέρας απόδοσης (ενώπιον του Πρίγγου) αλλά και από την φωνητική και μελισματική έκταση της σύνθεσης αυτής του Διδασκάλου.


 

Δοξαστικό Κασσιανής:Η μουσική μελοποίησή του από τον Πέτρο Πελοποννήσιο

  Από τον δίσκο βινυλίου-αφιέρωμα στον Πέτρο,που εκδόθηκε από το Ιδρυμα Βυζ.Μουσικολογίας,με επιλεγμένα μέλη-συνθέσεις του,με χοράρχη τον αείμνηστο Αρχοντα Πρωτοψάλτη Θρ.Στανίτσα,παραθέτουμε κατωτέρω το απόσπασμα-μορφολογική ανάλυση γιά την σύνθεση του Πέτρου στον ύμνο της Κασσιανής,του Δ/ντου του Ι.Β.Μ χαλκέντερου και σεβαστού σε όλους μας καθηγητού κ.Γρ.ΣΤΑΘΗ.

""Το αφιέρωμα αυτό στον Πέτρο Πελοποννήσιο θα κλείσει η περιφημότερη σύνθεση,με την οποία είναι κυρίως γνωστός ο Πέτρος.Το τροπάριο της Κασσιανής,Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή.Θαρρώ πώς το περιστατικό αυτό καθεαυτό της πόρνης που σε μιά ύστατη προσπάθεια να εξιλεωθή άλειψε με πολύτιμο μύρο τα πόδια του Κυρίου,ο υψηλός ποιητικός λόγος της Κασσιανής και το μέλος του Πέτρου,συνυφάνθηκαν έτσι που δεν είναι εύκολο να πής ποιό στοιχείο απ'αυτά σε συγκινεί περισσότερο.Νομίζω πώς είναι αξεχώριστα πιά.Η σύνθεση αυτή αν συγκριθή με άλλα ιδιόμελα του αργού Στιχηραρίου του Χρυσάφη του νέου ή του Γερμανού Νέων Πατρών δεν είναι παρά ένα τροπάριο ανάμεσα στά χίλια οκτακόσια τόσα που αποτελούν το Στιχηράριο.Επειδή όμως δεν έμειναν στην πράξη από το παλαιό Στιχηράριο-γιά λόγους εκδοτικούς και μόνο- παρά μονάχα λίγα ιδιόμελα,η σύνθεση αυτή του Πέτρου ξεχωρίζει γιά νά'ναι έτσι και το μέτρο του μελωδικού πλούτου του αργού στιχηραρικού μέλους.Σε πολλά χειρόγραφα η σύνθεση συνοδεύεται απ' τη διασάφηση <<κατά παράδοσιν Δανιήλ Πρωτοψάλτου>>.Η ένδειξη αυτή μας χρειάζεται γιά να κάνουμε δικαιότερη αποτίμηση.Στη σύνθεση αυτή επικράτησε να ψάλλονται μονοφωνάρικα μερικές θέσεις. Είναι μία παράδοση της καλοφωνικής επιτηδεύσεως που επιζεί ακόμα. Η λέξη <<τα πλήθη>> πολύ επιτήδεια μελίστηκε με την εκτενέστερη θέση της  Βυζαντινής μελοποιϊας που λέγεται <κολαφισμός>,γιά να τονιστή ακριβώς η έκταση και το μέγεθος του πλήθους των αμαρτιών. Οι λέξεις <μυροφόρου>-<έρως>-<εν παραδείσω>μελίζονται στο γλυκύ και ευφρόσυνο τετράχορδο του Α' ήχου.Οι χρωματικές εξ άλλου εναλλαγές που πυκνά εισάγονται γιά να τονίσουν το νόημα του κειμένου,την ασέληνη και ζοφερή νύκτα της αμαρτίας ή τους οδυρμούς και στεναγμούς της καρδίας και τα παρόμοια.Με την σύνθεση αυτή, οταν  ψάλλεται κάθε Μεγάλη Τρίτη βράδι,ανασκιρτούν οι καρδιές των πιστών και συνευφραίνεται απ'το Υπερπέραν η ψυχή του μελωδού,του Πέτρου λαμπαδαρίου του Πελοποννησίου.
Η Βυζαντινή Μουσική γιά μας τους ορθόδοξους Ελληνες δεν είναι κάτι απολησμονημένο σε Μουσεία και Βιβλιοθήκες.Είναι η λατρευτική μας ανάσα,που έτσι μας την παρέδωκαν κι έτσι την ανασαίνουμε.Αλλοιώς νοιώθουμε ασφυξία.Σαν κάτι να μας δηλητηριάζει και την ορθοδοξία και την εθνική μας αυτοσυνειδησία.
Του Μεγάλου Διδασκάλου της ψαλτικής Τέχνης,Πέτρου λαμπαδαρίου της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας του Πελοποννησίου,ας είναι το όνομα αυτού εις μνημόσυνον αιώνιον.
Γρηγόριος Στάθης.

Σκέψεις με αφορμή το λεγόμενο Τροπάριον της Κασσιανής {του μέλους του ΟΦΕΛΠ Δημ.ΣΚΡΕΚΑ}


Ο Όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης που τελείται από βραδύς της Μ. Τρίτης ολοκληρώνεται στο ψαλτικό του μέρος με το περίφημο δοξαστικό των Αποστίχων, «Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις», ποίημα Κασσιανής μοναχής. Για την ποιήτρια που ζει μέσα στην περίοδο των εικονομαχικών ερίδων δε γνωρίζουμε πάρα πολλά,αφού οι σχετικές πληροφορίες κινούνται μεταξύ μύθου και πραγματικότητας. Αδιάψευστος μάρτυρας όμως στέκει το έργο της, στο οποίο την πιο ξεχωριστή θέση κατέχει δικαίως το λεγόμενο τροπάριο της, το τροπάριο της Κασσιανής. Εκεί η ποιήτρια με τρόπο απαράμιλλο περιγράφει τη μετανοούσα πόρνη, στην οποία είναι αφιερωμένη όλη η Μ. Τρίτη. Με έκτυπο λυρισμό διαζωγραφίζει τη συναισθηματική μετεώριση της γυναίκας που προσπίπτει στα πόδια του Κυρίου, και του απευθύνει την εξομολόγησή της, το υποκείμενο της οποίας ακροβατεί έντεχνα μεταξύ πόρνης και ποιήτριας. Πιο απλά: σε όχι λίγες φορές ο αναγνώστης ή ό ακροατής δεν γνωρίζει αν μιλά η Κασσιανή ή η μετανοούσα πόρνη. Ο βίος της Κασσιανής όμως, παρά τα όσα περί του αντιθέτου ορισμένοι ισχυρίζονται, όπως και της αγ. Μαρίας Μαγδαληνής, δεν σχετίζεται καθόλου με την πορνεία. Η παρανόηση οφείλεται στην ταύτιση Κασσιανής με την εν πολλαίς αμαρτίαις γυναίκα. Και οι δύο εξ άλλου αναγνωρίζονται από την Εκκλησία μας ως αγίες, η Αγ. Μαρία μάλιστα αποκαλείται ισαπόστολος.

Το δοξαστικό διαιρείται νοηματικά σε πέντε στροφές που περιλαμβάνουν πέντε στίχους η καθεμιά:

Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνή,
τὴν σὴν αἰσθομένη Θεότητα,
μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν,
ὀδυρομένη μύρα σοι,
πρὸ τοῦ ἐνταφιασμοῦ κομίζει.

Οἴμοι! λέγουσα,
ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει,
οἶστρος ἀκολασίας,
ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος
ἔρως τῆς ἁμαρτίας.

Δέξαι μου τὰς πηγὰς τῶν δακρύων,
ὁ νεφέλαις διεξάγων τῆς θαλάσσης τὸ ὕδωρ·
κάμφθητί μοι πρὸς τοὺς στεναγμοὺς τῆς καρδίας,
ὁ κλίνας τοὺς οὐρανοὺς
τῇ ἀφάτῳ σου κενώσει.

Καταφιλήσω τοὺς ἀχράντους σου πόδας,
ἀποσμήξω τούτους δὲ πάλιν
τοῖς τῆς κεφαλῆς μου βοστρύχοις·  
ὧν ἐν τῷ Παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν,
κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη.

Ἁμαρτιῶν μου τὰ πλήθη
καὶ κριμάτων σου ἀβύσσους
τίς ἐξιχνιάσει, ψυχοσῶστα Σωτήρ μου;
Μή με τὴν σὴν δούλην παρίδῃς,
ὁ ἀμέτρητον ἔχων τὸ ἔλεος.

Το ποίημα έχουν μεταφράσει πολλοί. Αναφέρουμε ενδεικτικά τον μεγάλο ποιητή Κωστή Παλαμά και τον Φώτη Κόντογλου. Μεταφρασμένο μελοποιήθηκε κι από τον μακαριστό Άρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο Αβραάμ Ευθυμιάδη, όχι όμως για να χρησιμοποιηθεί στις εκκλησίες,όπου κυριαρχεί το ωραιότατο μάθημα του Διδασκάλου Πέτρου του Πελοποννησίου.
Εδώ θα σταθούμε σε ορισμένα στοιχεία του ίδιου του ποιήματος. Η γυναίκα που γονατίζει στα πόδια του Χριστού είναι εν πολλαίς αμαρτίαις, ωστόσο διαθέτει το χάρισμα της αίσθησης, που δεν είναι αυτονόητο σε όλους-πχ. οι Φαρισαίοι αρνιούνταν πεισματικά τη Θεότητα του Χριστού, και μάλιστα αναλαμβάνει τάξιν, δηλαδή ρόλο μυροφόρου. Η γυναίκα αυτή οδύρεται για τα αμαρτήματά της, και πριν τον ενταφιασμό του Κυρίου κομίζει μύρα προς αυτόν.
Η μετάβαση από την αμαρτία στον ενταφιασμό προετοιμάζει την «εικονολογία του σκότους», που παραπλήσιά της απαντά και στον Ρωμανό τον Μελωδό. Το σκότος θα κυριαρχήσει στην επόμενη στροφή, όπου περιγράφεται η εσωτερική κατάσταση της συντετριμμένης γυνάικας: ομολογεί ότι για την ίδια είναι νύχτα ο οίστρος προς την ακολασία, και ο έρωτας προς την αμαρτία, τον οποίο τόσο ποιητικά ονομάζει ζοφώδη (σκοτεινό) και ασέληνο (αφέγγαρο).
Η συντριβή της μετανοούσας γυναίκας κορυφώνεται με την κραυγή προς τον Κύριο να δεχθεί όχι απλά τα δάκρυά της, αλλά τις πηγές των δακρύων της, τα ασταμάτητα δάκρυα. Στην κραυγή της επικαλείται την παντοδυναμία του Θεού: είναι αυτός που δημιούργησε τα πάντα, που μεταλλάσσει  με νεφέλες από σύννεφα το νερό της θάλασσας. Επιπλέον, τον παρακαλεί να δεχθεί τους στεναγμούς της καρδιάς της, ειδικά αυτός που μέσα στην άφατη κένωσή του έκκλινε (έγειρε) τους ουρανούς, και έγινε από Θεός και τέλειος άνθρωπος δι’ ημετέραν σωτηρίαν.
Στην προτελευταία στροφή η ποιήτρια εξεικονίζει τη μετάνοια σε πρακτικό επίπεδο, συνδέοντας τη μάλιστα με μια άλλη γυναίκα, τη μόνη που αναφέρεται σε όλο το ποίημα, την Εύα. Η γυναίκα τονίζει ότι θα φιλήσει πάρα πολύ τα άχραντα πόδια του Κυρίου, και θα τα σκουπίσει και πάλι με τις πλεξούδες των μαλλιών της. Τα πόδια του Κυρίου είναι τα ίδια που αντιθετικά η Προμήτωρ όταν τα άκουσε μέσα στο δειλινό, φοβήθηκε και κρύφτηκε, αν και βρισκόταν στον παράδεισο, γιατί ένιωσε την παρακοή της.
Με ένα αντιθετικό ζεύγος, όπου τα πλήθη των αμαρτιών της και του Κυρίου τα κρίματα, οι βουλές, που είναι όπως η άβυσος, δεν μπορούν να εξιχνιαστούν, η πόρνη ή η και η ποιήτρια αλλά και όλοι οι πιστοί ομολογούμε τον ψυχοσωτήριο ρόλο του Κυρίου. Αφού αυτός μόνος έχει αμέτρητο έλεος, ταπεινωμένοι ικετέυουμε: να μη μας αγνοήσει, εμάς τους δούλους του. Δ.Σ

Στιχηρά Αίνων Ορθρου Μ.Τετάρτης-ΠΕΤΡΟΥ {Κ.Πρίγγος-Θ.Στανίτσας}1957

   -Προχωρούμε στους Αίνους της Μ.Τετάρτης.
   -Αναρτούμε μία ανεπανάληπτη ηχητική ερμηνεία.Σε βελτιωμένο πολύ καλό ήχο.
   -Δύο εκ των τελευταίων και κορυφαίων Αρχόντων Πρωτοψαλτών του Πατριαρχείου.Σε απόσταση αναπνοής ο ένας απ' τον άλλον,να "αναμετρώνται" όχι μόνο μεταξύ τους,αλλά με την ιστορία,την ευθύνη,τους προκατόχους των,τον ίδιο τον Πέτρο.
   -Σε μία καθηλωτική άκρως διδακτική και επιλύουσα κάθε αμφιβολία ερμηνεία.Αυτό που ακούμε και βλέπουμε είναι η ερμηνεία του μέλους του Πέτρου.Με μοναδικές αναλύσεις.Με απίθανη χρονική αγωγή.Με μυσταγωγία.Επιλύεται και μόνο από αυτή την ερμηνεία κάθε αμφιβολία γιά το πώς πρέπει να ερμηνεύεται το κλασσικό μέλος.Ούτε ξερά μετροφωνικά,αλλά ούτε με απίθανες καινοφανείς αναλύσεις ή παραποιήσεις των γραμμών.Μία πολλαπλή διδαχή.
   -Ακούς ένα χείμαρο-Πρίγγο με άφθαστη αυτοπεποίθηση και πειθαρχία.
   -Και ένα γλυκύτατο Στανίτσα να τον ακολουθεί απόλυτα.Και όλα απέξω,αλλά πάνω στην απ' αιώνων γραμμή των μελών του Διδασκάλου.
   Τα πάντα έτσι τα παρέλαβαν από τους προκατόχους των.Τό μέλος.Τον χρόνο.Το ύφος.Ακόμα και την τονικότητα.Και τα μεταλαμπαδεύουν.
   -Ζητούμε συγνώμη γιά το μακροσκελές του σχολιασμού,αλλά αυτές οι ερμηνείες αποτελούν τα κειμήλια αλλά και τα όπλα όλων των ασχολουμένων με την σοβαρή ερμηνεία της Βυζαντινής μουσικής και όχι με ερμηνείες επίδειξης,προβολής,ατομικού εντυπωσιασμού και ματαιοδοξίας. 
   -Ακούστε τους.Απολαύστε τους.Μεταφερθείτε νοερά εκεί στο Φανάρι.Πόσες άφθαστες ερμηνείες ψάλθηκαν. Πάνω στην ίδια γραμμή.Στο ίδιο μέλος.Με τους κανονάρχους να κανοναρχούν.Με Πατριάρχες να ακούν.Ολοι προσμένοντας την Ανάσταση.

Τρίτη, 19 Απριλίου 2011

Μεγάλη Τρίτη εσπέρας {Ορθρος Μεγ.Τετάρτης}

   

    -Γιά την εν θέματι ακολουθία με τα τόσο ωραία και πασίγνωστα μέλη,θα επακολουθήσουν μέχρι αύριο, διάφορες και ιδιαίτερες ηχογραφήσεις σε μελοποιήσεις του Διδασκάλου Πέτρου. 
   -Αλλά και μορφολογικές αναλύσεις από μέλη μας.
   -Ετοιμασθείτε.Και καλή συνέχεια.
Ο.Φ.Ε.Λ.Π

Ιδιόμελο Δοξαστικό Αίνων "Του κρύψαντος το τάλαντον"-ΠΕΤΡΟΥ{ερμ.Αντ.Μεχελουδάκης

   -Αναρτάται και το Ιδιόμελο Δοξαστικό των Αίνων του Ορθρου της Μ.Τρίτης,σε ήχο Δ' στιχηραρικό,στο μέλος του Διδασκάλου.
   -Το ερμηνεύει ο Πρωτοψάλτης εκ Κρήτης εκπαιδευτικός κ.Αντ. Μιχελουδάκης,φίλος του Ομίλου και πάντα πρόθυμος να συνδράμει με τις ευαίσθητες ερμηνείες του.
   -Τον ευχαριστούμε θερμά και του ευχόμαστε καλή δύναμη και υγεία.
video

Ιδιόμελο Αίνων Ο τη ψυχής ραθυμία-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.Νικ.Μπούρης}

   -Μετά το Α' ιδιόμελο των Αίνων του Ορθρου της Μ.Τρίτης που αναρτήσαμε,ακολουθεί και το δεύτερο σε ήχο Β',σε μέλος του Διδασκάλου.
   -Το ερμηνεύει ο φίλος και μέλος του Ομίλου Πρωτοψάλτης Προφ.Ηλία Ριζουπόλεως Νικ.Μπούρης, όπως το έψαλλε χθές και προθύμως μας το ηχογράφησε και το απέστειλε.Τον ευχαριστούμε.

Ιδιομελο αίνων Εν ταις λαμπρότησι-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.Στ.Μανιάτης}

  -Συνεχίζουμε με ύμνους της Μ.Εβδομάδος.
  -Παρουσιάζουμε το Α' στιχηρό ιδιόμελο των αίνων του Ορθρου της Μ.Τρίτης στο μέλος του Διδασκάλου.
  -Με ιδιαίτερη χαρά αναρτάται η ερμηνευτική προσέγγιση του φίλου και από τα βασικά μέλη του Ομίλου μας Πρωτοψάλτου Υπαπαντής Αμαρουσίου Σταύρου Μανιάτη.Και είναι ιδιαίτερη η χαρά μας, επειδή "υπακούοντας" στην πρόσκλησή μας γιά εγγραφή και αποστολή ηχητικού του γιά πρώτη φορά, διαπιστώσαμε ότι πρόκειται γιά έναν λαμπρό ερμηνευτή.Με σοβαρό εκκλησιαστικό ύφος,όμορφες αναλύσεις και ωραία φωνή.Το μέλλον του ανήκει.

Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

Δοξαστικο αίνων Ορθρου Μ.Δευτέρας-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.Ι.ΝΑΥΠΛΙΩΤΗΣ}

   -Αναρτούμε το Δοξαστικό των αίνων του Ορθρου της Μ.Δευτέρας σε μέλος του Διδασκάλου.Η ερμηνεία του είναι από τον μεγάλο Πρωτοψάλτη του Πατριαρχείου Ιάκωβο Ναυπλιώτη,από δίσκο παλαιό του 1935-40.
   -Μία απλή ηγεμονική ερμηνεία.
video

Α' και Η' ωδές Ορθρου Μ.Δευτέρας-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.ΠΡΙΓΓΟΣ-ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ}

   -Αρχίζουμε με διαφόρους ύμνους της Μ.Εβδομάδας.
   -Ξεκινάμε από τις Α' και Η' ωδές του κανόνος του Ορθρου της Μ.Δευτέρας,στο αργό ειρμολογικό μέλος-είδος,σε μελοποίηση του Διδασκάλου.
   -Τις ερμηνεύουν σε ενα καθηλωτικό άκουσμα και με τον ίδιο χρόνο που έψαλλαν τα τροπάρια σε σύντομο μέλος,δύο από τους τελευταίους μεγάλους Ψάλτες του Πατριαρχείου.Ο Πρωτοψάλτης Κων/νος Πρίγγος και ο τότε Λαμπαδάριος και μετέπειτα Πρωτοψάλτης Θρασύβουλος Στανίτσας.
    -Δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε.Ενας χειμαρώδης Πρίγγος ένας γλυκύτατος Στανίτσας.Μαζί.Να λές να μην τελειώσει η ακολουθία.
    -Ας προσεχθούν οι αναλύσεις και τα διαστήματα που κάνουν παρά τον ταχύτατο ρυθμό .Ειδικά στο "τραφέν" της Η' ωδής.
    -Ερμηνείες μνημεία.Ερμηνείες υπόδειγμα.
    -Το Φανάρι σε όλη του την μεγαλοπρέπεια.
    -Βάλαμε στο τέλος την φωτογραφία του Διδασκάλου, όντας σίγουροι ότι θα ευφραινόταν η ψυχή του ακούγοντας τους επιγόνους του.
video

Θ' ωδή Βαϊων-αντί Αξιον-ΠΕΤΡΟΥ {ερμ.Δημ.Φακίνος}

   -Κλείνουμε την Κυριακή των Βαϊων με την Θ' καταβασία,που ψάλλεται αντί Αξιον εστίν.
   -Την ερμηνεύει ο φίλος και μέλος του Ομίλου Πρωτοψάλτης Ι.Ν Αγ. Αποστόλων Κηφισιάς κ.Δημ.Φακίνος,στο μέλος του Διδασκάλου.
video

Κυριακή, 17 Απριλίου 2011

Δοξαστικό αίνων Κυρ.Βαϊων-ΠΕΤΡΟΥ (Δημ.Ζαγκανάς)

Δόξα και Νυν Ἦχος πλ. β'
Πρὸ ἓξ ἡμερῶν τοῦ Πάσχα, ἦλθεν Ἰησοῦς εἰς Βηθανίαν, καὶ προσῆλθον αὐτῷ οἱ Μαθηταὶ αὐτοῦ, λέγοντες αὐτῷ· Κύριε, ποῦ θέλεις, ἑτοιμάσωμέν σοι φαγεῖν τὸ Πάσχα; ὁ δὲ ἀπέστειλεν αὐτούς· Ἀπέλθετε εἰς τὴν ἀπέναντι κώμην, καὶ εὑρήσετε ἄνθρωπον, κεράμιον ὕδατος βαστάζοντα, ἀκολουθήσατε αὐτῷ, καὶ τῷ οἰκοδεσπότῃ εἴπατε· ὁ Διδάσκαλος λέγει· Πρὸς σὲ ποιῶ τὸ Πάσχα, μετὰ τῶν Μαθητῶν μου.

  -Αναρτούμε ηχητικά το ανωτέρω Δοξαστικό,στην μελοποίηση του Διδασκάλου Πέτρου.
  -Απλές γραμμές,με μεγαλοπρεπή απλότητα και πλήρης μουσική απόδοση των νοημάτων.
  -Το ερμηνεύει ενταύθα ο φίλος Πρωτοψάλτης και μέλος του Ομίλου μας κ.Δημ.Ζαγκανάς.
  -Θα ήταν παράλειψή μας να μην σχολιάσουμε την Πατριαρχική αύρα που αποπνέει η ερμηνεία του.Και είναι οφθαλμοφανής η επιρροή των Πατριαρχικών ακουσμάτων του Πρίγγου και του Διδασκάλου του Δημ.Παϊκόπουλου.Αλλά με δική του προσωπική προσέγγιση και σφραγίδα.
   -Επίσης τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα,επειδή προθυμοποιήθηκε στην αίτησή μας και το ηχογράφησε με απλά ηχητικά μέσα και μας το απέστειλε από το εξωτερικό.
 

Σάββατο, 16 Απριλίου 2011

Κοινωνικό Σαββάτου του Λαζάρου-ΠΕΤΡΟΥ ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΟΥ Ηχογράφηση:Μητρ.Ναός Σπάρτης

Ἐκ στόματος νηπίων καὶ θηλαζόντων κατηρτίσω αἶνον, Ἀλληλούϊα.
   -Ως πρώτη ανάρτηση σχετική με την πορεία προς τις ακολουθίες της Μ.εβδομάδος,ξεκινάμε με το ανωτέρω  κοινωνικό του Σαββάτου του Λαζάρου.
   -Πρόκειται γιά μία ακόμη σπουδαία μελοποίηση του κοινωνικού σε Α' ήχο.Και εδώ ο μελοποιός επεξεργάζεται τις κύριες θέσεις του ήχου,ανάλογα και με το νόημα του ύμνου.Είναι χαρακτηριστική και η χρήση δύο φορές της εναρμόνιας φθοράς,στις λέξεις "νηπίων" και "αίνον",ασφαλώς όχι τυχαία.Γενικά πρόκειται γιά ένα παπαδικό μέλος που κυλά υπέροχα στα πλαίσια του ήχου του.Ασφαλώς και ο ίδιος ο Διδάσκαλος-ως Λαμπαδάριος-θα το έψαλλε.
    -Ενταύθα το παρουσιάζουμε από σημερινή ζωντανή ηχογράφηση από τον Ι.Μητρ.Ναό Σπάρτης και το ψάλλουν τρία μέλη του Ομίλου.Οι κ.κ Τζανάκος Παναγιώτης Πρωτοψάλτης,Θεοδώρου Ευάγγελος Λαμπαδάριος και Θεοδωρακάκος Νικόλαος.
    -Η εγγραφή έγινε με κινητό τηλέφωνο και δεν είναι ποιοτικά όπως θα θέλαμε.Ομως όπως έχομε και παλαιότερα αναφέρει,μας ενδιαφέρουν τα μέλη του Διδασκάλου και η σωστή προσέγγισή τους,έστω και με πρόχειρα ηχητικά μέσα.
 

"Ηχητική" παράκληση-πρόσκληση........

   -Παρακαλούμε και καλούμε τους φίλους Ιεροψάλτες της ιστοσελίδας μας,να ψάλλουν μεταξύ των άλλων και γνήσια μέλη του Διδασκάλου Πέτρου,αυτή την Μεγ.εβδομάδα.
   -Θα διαπιστώσουν-όσοι δεν το έχουν μέχρι σήμερα καταφέρει-ότι θα ευφρανθούν τόσο τα μέλη,όσο και την μεγαλοπρεπή λιτότητα που αποπνέουν.
   -Επίσης,εάν ηχογραφούν,μπορούν να μας αποστέλλουν, στην ηλεκτρονική μας δ/νση,ηχογραφήσεις και είμαστε πρόθυμοι με μεγάλη χαρά να τις αναρτούμε.
   -Και πάλι ευχές και καλή δύναμη.
Ο.Φ.Ε.Λ.Π

Τις ευχές μας.............

   -Σε όλους τους φίλους αναγνώστες της παρούσας ιστοσελίδας ο  

Ομιλος Φίλων έργου Λαμπαδαρίου Πέτρου

  εύχεται εγκαρδίως

Καλή Ανάσταση με υγεία

      και ειδικά στους φίλους Ιεροψάλτες όπου γής

                  Καλή δύναμη
 

Παρασκευή, 15 Απριλίου 2011

ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ


Μ τν βοήθεια το Θεο, φτάσαμε κα φέτος στν γία κα Μεγάλη βδομάδα. Γι λους τος πιστούς ,εδικ μως γι μς τος εροψάλτες, βδομάδα ατ χει ξαιρετικ διαίτερη σημασία. Δν εναι περβολ ν πομε, τι λον τν χρόνο ζομε περιμένοντας τν βδομάδα ατή. λήθεια μ πόση λαχτάρα περιμένουμε τ μεταρσίωση πο θ ζήσουμε κα τ συναισθήματα πληρότητας πο θ μς κυριεύσουν, ταν, νεβαίνοντας στ ναλόγιό μας, ψάλλουμε τος περόχους μνους τς κάθε μέρας, π τ μουσικ βιβλίο, πο καθένας μας χει πιλέξει, νάλογα μ τ φωνή του, τς προτιμήσεις του τς μουσικές του καταβολές;


Διάβαζα πρν λίγες μέρες στ «Ψαλτολόγιον» "π ποι βιβλίο θ ψάλλετε τν Μ. Εβδομάδα" κα κε λέγοντο διάφορα γι βιβλία παλαιοτέρων κα νεωτέρων διδασκάλων. Κυκλοφορον βέβαια ρκετ, σ᾿ λα, μως, μουσικς κορμς τν μελωδημάτων εναι διος κα εναι διος γιατ καταγωγ εναι κοινή, ποι; Πέτρος Λαμπαδάριος Πελοποννήσιος.


μεγάλη ατ μουσικ φυσιογνωμία το 18ου αἰῶνος, φο, πως λοι γνωρίζουμε, τροποποίησε πρς τ πλούστερον τ μέχρι τότε μουσικ γραφή, δν συνέθεσε μόνον καινούρια πράγματα, λλ κατέγραψε λη τ μέχρι τότε παράδοση κα τν παρέδωσε γνή κα νόθευτη στς μετέπειτα γενεές. Γράφει Γ. Ραιδεστηνς, στν «Μ. βδομάδα» του, γι τ ργ τροπάριο τς Κασσιανς: «Τ παρν μελοποιηθν κατ μίμησιν το Δανιλ Πρωτοψάλτου Παρ Πέτρου Λαμπαδαρίου το Πελοποννησίου» καθς πίσης κα γι τ ργ «Ελογητάρια» στν ρθρο το Μ. Σαββάτου: «Τ παρόντα μετηνέχθησαν κ τς ρχαίας μεθόδου παρ Πέτρου Λαμπαδαρίου το Πελοποννησίου ες τν ατο μέθοδον, κα κ ταύτης π τν τριν διδασκάλων τς νέας μεθόδου είς τν νν σωζομένην». ν ξετάσουμε τ παραπάνω, παρατηρομε κτς π ναν μεγάλο μουσικό κα ναν πέροχο χαρακτρα, κτιμντες κα τ νεαρό τς λικίας του, ς μν ξεχνμε τι πέθανε νεώτατος. Κάθεται κα καταγράφει τ μελωδία το πρωτοψάλτη του Δανιήλ, παρ᾿ λη τν ντιδικία πο εχαν δν λέει "Λαμπαδάριος εμαι, ς πιδείξω τ φωνητικά μου προσόντα γι ν γίνω Πρωτοψάλτης" . Σ᾿ λες τς μετέπειτα κδόσεις τν ργων του κυριαρχε ατ σεμνότης κα σεβασμός πρς τ κείμενο πρτα κα στς γραμμς το χου κατ δεύτερον, πουθεν π.χ. στ «ες τν νω ερουσαλήμ» το Πέτρου δν θα δομε τν περβατ νάβαση τεσσάρων φωνν πο κάνουν ο μεταγενέστεροι, κα λλα τέτοια διάφορα.


Σημάδεψε τν ποχή του κα γι νάμισυ αἰῶνα περίπου ταν σημεο ναφορς: 1857 "Μουσικ Κυψέλη. Πέτρου Πελοποννησίου κα Στεφάνου Λαμπαδαρίου", 1882 "Δοξαστάριον Πέτρου το Πελοποννησίου, π Π.Κηλτζανίδου", 1899 "Τ Δοξαστάριον Πέτρου το Πελοποννησίου, π Γ. Βιολάκη". λοι τν σεβάστηκαν στ ργα τους πο κυκλοφόρησαν, μ τν πρoσωπική του συμβολή, βέβαια, καθένας μ τελευταον τν είμνηστο Πρωτοψάλτη Κ.Πρίγγο, ποος μ τν Μ.Εβδομάδα πο κυκλοφόρησε, βασισμένη κυρίως στς μελοποιήσεις το Πέτρου, παρουσιάζει την λιτή κα μυσταγωγικ Πατριαρχική παράδοση. ργότερα, ρχισε σταδιακ ποστασιοποίηση π τν λιτότητα το φους του, τ πρωτότυπο μως εναι διαχρονικό κα μπορομε ν τ παναπροσεγγίσουμε.


Καλή δύναμη σ λους κα καλ νάσταση.


ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΑΡΑΣ