ΟΜΙΛΟΣ ΦΙΛΩΝ ΕΡΓΟΥ ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΟΥ ΠΕΤΡΟΥ.
Επικοινωνία: omilospetros@gmail.com


Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ


Μ τν βοήθεια το Θεο, φτάσαμε κα φέτος στν γία κα Μεγάλη βδομάδα. Γι λους τος πιστούς ,εδικ μως γι μς τος εροψάλτες, βδομάδα ατ χει ξαιρετικ διαίτερη σημασία. Δν εναι περβολ ν πομε, τι λον τν χρόνο ζομε περιμένοντας τν βδομάδα ατή. λήθεια μ πόση λαχτάρα περιμένουμε τ μεταρσίωση πο θ ζήσουμε κα τ συναισθήματα πληρότητας πο θ μς κυριεύσουν, ταν, νεβαίνοντας στ ναλόγιό μας, ψάλλουμε τος περόχους μνους τς κάθε μέρας, π τ μουσικ βιβλίο, πο καθένας μας χει πιλέξει, νάλογα μ τ φωνή του, τς προτιμήσεις του τς μουσικές του καταβολές;


Διάβαζα πρν λίγες μέρες στ «Ψαλτολόγιον» "π ποι βιβλίο θ ψάλλετε τν Μ. Εβδομάδα" κα κε λέγοντο διάφορα γι βιβλία παλαιοτέρων κα νεωτέρων διδασκάλων. Κυκλοφορον βέβαια ρκετ, σ᾿ λα, μως, μουσικς κορμς τν μελωδημάτων εναι διος κα εναι διος γιατ καταγωγ εναι κοινή, ποι; Πέτρος Λαμπαδάριος Πελοποννήσιος.


μεγάλη ατ μουσικ φυσιογνωμία το 18ου αἰῶνος, φο, πως λοι γνωρίζουμε, τροποποίησε πρς τ πλούστερον τ μέχρι τότε μουσικ γραφή, δν συνέθεσε μόνον καινούρια πράγματα, λλ κατέγραψε λη τ μέχρι τότε παράδοση κα τν παρέδωσε γνή κα νόθευτη στς μετέπειτα γενεές. Γράφει Γ. Ραιδεστηνς, στν «Μ. βδομάδα» του, γι τ ργ τροπάριο τς Κασσιανς: «Τ παρν μελοποιηθν κατ μίμησιν το Δανιλ Πρωτοψάλτου Παρ Πέτρου Λαμπαδαρίου το Πελοποννησίου» καθς πίσης κα γι τ ργ «Ελογητάρια» στν ρθρο το Μ. Σαββάτου: «Τ παρόντα μετηνέχθησαν κ τς ρχαίας μεθόδου παρ Πέτρου Λαμπαδαρίου το Πελοποννησίου ες τν ατο μέθοδον, κα κ ταύτης π τν τριν διδασκάλων τς νέας μεθόδου είς τν νν σωζομένην». ν ξετάσουμε τ παραπάνω, παρατηρομε κτς π ναν μεγάλο μουσικό κα ναν πέροχο χαρακτρα, κτιμντες κα τ νεαρό τς λικίας του, ς μν ξεχνμε τι πέθανε νεώτατος. Κάθεται κα καταγράφει τ μελωδία το πρωτοψάλτη του Δανιήλ, παρ᾿ λη τν ντιδικία πο εχαν δν λέει "Λαμπαδάριος εμαι, ς πιδείξω τ φωνητικά μου προσόντα γι ν γίνω Πρωτοψάλτης" . Σ᾿ λες τς μετέπειτα κδόσεις τν ργων του κυριαρχε ατ σεμνότης κα σεβασμός πρς τ κείμενο πρτα κα στς γραμμς το χου κατ δεύτερον, πουθεν π.χ. στ «ες τν νω ερουσαλήμ» το Πέτρου δν θα δομε τν περβατ νάβαση τεσσάρων φωνν πο κάνουν ο μεταγενέστεροι, κα λλα τέτοια διάφορα.


Σημάδεψε τν ποχή του κα γι νάμισυ αἰῶνα περίπου ταν σημεο ναφορς: 1857 "Μουσικ Κυψέλη. Πέτρου Πελοποννησίου κα Στεφάνου Λαμπαδαρίου", 1882 "Δοξαστάριον Πέτρου το Πελοποννησίου, π Π.Κηλτζανίδου", 1899 "Τ Δοξαστάριον Πέτρου το Πελοποννησίου, π Γ. Βιολάκη". λοι τν σεβάστηκαν στ ργα τους πο κυκλοφόρησαν, μ τν πρoσωπική του συμβολή, βέβαια, καθένας μ τελευταον τν είμνηστο Πρωτοψάλτη Κ.Πρίγγο, ποος μ τν Μ.Εβδομάδα πο κυκλοφόρησε, βασισμένη κυρίως στς μελοποιήσεις το Πέτρου, παρουσιάζει την λιτή κα μυσταγωγικ Πατριαρχική παράδοση. ργότερα, ρχισε σταδιακ ποστασιοποίηση π τν λιτότητα το φους του, τ πρωτότυπο μως εναι διαχρονικό κα μπορομε ν τ παναπροσεγγίσουμε.


Καλή δύναμη σ λους κα καλ νάσταση.


ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΑΡΑΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου