Επικοινωνία: omilospetros@gmail.com


Κυριακή, 1 Μαρτίου 2015

Δεύτε εκκαθάρωμεν σε μελοποίηση (α) ΙΑΚΩΒΟΥ και (β) ΠΕΤΡΟΥ Ερμηνεία:(α) Δημοσθένης Παϊκόπουλος- (β) Παναγιώτης Τζανάκος

Αναρτούμε διπλή ηχητική ερμηνεία τού  εν θέματι ιδιομέλου αποστίχου τού κατανυκτικού εσπερινού της Α' Κυριακής των Νηστειών (πού ψάλλεται δίς) από μία σπάνια ηχογράφηση  πού έγινε κατά τον κατανυκτικό εσπερινό στον Ιερό Ναό Χρυσοσπηλαιωτίσσης Αθηνών την 8-3-1987.
Η πρώτη ηχητική ερμηνεία είναι στην μελοποίηση τού Ιακώβου Πρωτοψάλτη και ανήκει στον Αρχοντα Πρωτοψάλτη κ.Δημοσθένη Παϊκόπουλο μαζί με την χορωδία τού Συνδέσμου ΚωνΠολιτών Αθηνών.
Η δεύτερη ηχητική ερμηνεία είναι στην μελοποίηση τού Διδασκάλου Πέτρου τού Λαμπαδαρίου και ανήκει στον Πρωτοψάλτη και (α) διαχειριστή τού ΟΦΕΛΠ κ.Παναγιώτη Τζανάκο, μαζί με συνεργάτες του και μερικά μέλη τής τότε χορωδίας "Οι Μαϊστορες της ψαλτικής Τέχνης".
Θέλουμε να επισημάνουμε την διαφορετική αλλά τόσο υπέροχη και εντός τών κανόνων της ορθής μελοποίησης, μελισματική προσέγγιση τού ιδίου ύμνου από δύο εκ τών κορυφαίων μελοποιών της Βυζαντινής Ψαλτικής Τέχνης πού έζησαν έψαλλαν και μεγαλούργησαν στα αναλόγια τού Πάνσεπτου Πατριαρχικού Ναού σχεδόν την ίδια εποχή.
Καλή συνέχεια.
ΟΦΕΛΠ

Σημείωση (α) Διαχειριστού ΟΦΕΛΠ Παναγιώτη Τζανάκου:
Προκειμένου να ενθυμηθούν οι παλαιότεροι καί γιά να ενημερώνονται οι νέοι συνάδελφοι ψάλτες, διέθεσα στην ιστοσελίδα μας μερικές φωτογραφίες πού φαίνονται στο βίντεο και το ηχητικό. Οι κατανυκτικοί εσπερινοί στον ιστορικό ιερό Ναό της Χρυσοσπηλαιώτισσας Αθήνας κατά τις δεκαετίες '60 '70 και 80' πού πρόλαβα εγώ, είχαν γίνει "θεσμός" από τον Σύλλογο φίλων Βυζ. μουσικής και ειδικά τον πρόεδρό του αείμνηστο Πρωτοψάλτη Γεώργιο Τσατσαρώνη. Στούς κατανυκτικούς ιερουργούσε συνήθως μόνος του ο αείμνηστος και σπουδαίος Κωνπολίτης Ιερέας, ο μουσικώτατος παπαΘανάσης Τσούμαρης. Ηταν ιδιαίτερα τιμητικό γιά όλους τούς ψάλτες να κληθούν να ψάλλουν κατά τους εν λόγω κατανυκτικούς εσπερινούς. Και ήταν απαίτηση των διοργανωτών να υπάρχει χορωδιακό ψάλσιμο χωρίς βέβαια να αποκλείονται και οι μονοφωνικές ερμηνείες μερικών μελών. Περιττό να τονίσω ότι η εκκλησία γέμιζε κυρίως από μουσικούς και ψάλτες και επακολουθούσε μετά την απόλυση ψαλτοσυζήτηση σε κοντινά καταστήματα. Πολλοί μεγάλοι -αείμνηστοι πλέον- Πρωτοψάλτες και χοράρχες είχαν ψάλλει εκεί κατανυκτικούς. Θυμάμαι από τον συγκεκριμένο κατανυκτικό την πραότητα και την εξαιρετικά ευγενική αντιμετώπισή μου από τον ήδη πασίγνωστο τότε Πρωτοψάλτη κυρ Δημοσθένη πρός το πρόσωπό μου και πού από τότε με τιμά με την φιλία του. Επίσης ιδιαίτερα θέλω να αναφέρω τον αείμνηστο φίλο Πρωτοψάλτη κυρ Θεόδωρο Βασιλείου τού οποίου η βοήθεια στον εν λόγω εσπερινό ήταν ανεκτίμητη αφού συμψάλλαμε και πού αυτό ακούγεται έντονα. Μάλιστα μαζί ξαναψάλλαμε κατανυκτικό εσπερινό στον ίδιο Ναό γιά τον ίδιο λόγο λίγα χρόνια αργότερα.Ας είναι αιωνία η μνήμη του.
Και κάτι γιά τις δύο μελοποιήσεις.Δεν ξέρεις ποιά να πρωτοδιαλέξεις γιά να ψάλλεις. Η τέχνη της μελοποιϊας σε όλο της το μεγαλείο.
υ.γ ( στο ηχητικό τού δεξιού χορού υπάρχει σε ένα σημείο ένα μικρό τεχνικό πρόβλημα. Είναι γιατί τελείωσε η κασσέτα τού μαγνητοφώνου εγγραφής.Τότε δεν ήταν ακόμα  .... ψηφιακή εποχή.)
Π.Τζ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου