Επικοινωνία: omilospetros@gmail.com


Τετάρτη, 4 Μαΐου 2016

Πατριαρχική Ψαλτική παράδοση - ύφος και κλασικά μέλη.

Διαβάσαμε αυτές τις μέρες παρατραβηγμένα πράγματα από μερικούς όσον αφορά την επιλογή τών ιθυνόντων τού Πατριαρχείου να τοποθετηθεί ως Τοποτηρητής τού δεξιού Πατριαρχικού Αναλογίου ο Πρωτοψάλτης κ. Παναγιώτης Νεοχωρίτης.  
Εμείς στον ΟΦΕΛΠ πριν λίγες μέρες Ε Δ Ω  αναφερθήκαμε στο περιβόητο και πολύτιμο γιά την ψαλτική τέχνη Πατριαρχικό ύφος.Αλλά γενικά και διαχρονικά. Η υπόθεση όμως και σύμφωνα με τα νεοΕλλαδίτικα ..πρότυπα εξελίχθηκε σε κοκορομαχία στο διαδίκτυο και μερικοί μάλιστα άρχισαν να προτείνουν και να υποδεικνύουν συγκεκριμένους Ψάλτες τής αρεσκείας τους κάτι σαν επιλογή γιά... Γιουροβίζιον. 
Βέβαια -και ευτυχώς- το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ανθρώπους πού γνωρίζουν απο μουσική και ψαλτική έχει αλλά και πρόσωπα και πράγματα της νεοΕλλαδίτικης ψαλτονομενκλατούρας γνωρίζει όπως και το τί και γιατί εκπροσωπεί και επιδιώκει ο καθένας. Οπότε ουδείς λόγος περί επιλογών μάς πέφτει εδώ στην Ελλάδα και ούτε θα μας ερωτήσουν και καλά θα κάνουν βέβαια. 
Ομως εμείς εδώ θέλουμε περισσότερο να σταθούμε σε κάτι πού άπτεται καθαρά μουσικών θεμάτων και ειδικά τού "ρεπερτορίου".
Παραθέτουμε λοιπόν ενδεικτικά μία εικόνα με τον Α' στίχο από τις Δοξολογίες σε πλ.Β' πού επικαλέσθηκαν μερικοί και πού έκαναν θέμα γιατί ο κ.Νεοχωρίτης έψαλλε την Κυριακή τών Βαϊων πρωί σύντομη Δοξολογία τού Ιωάννη (πού δεν ήταν τού Ιωάννη βέβαια) και όχι την "καθιερωμένη Πατριαρχική". Ομως με μία απλή ματιά αντιλαμβάνεται ο πάσα ένας ότι η συγκεκριμένη σύντομη Δοξολογία σε οποιαδήποτε εξέλιξή της και αν ψαλλεί είναι ενός και μόνον. Και φυσικά είναι τού Διδασκάλου Πέτρου. Επίσης έγινε ανατολικό ζήτημα γιατί εψάλλει κατά τις ώρες το πρωϊ τής Μεγάλης Παρασκευής το Δοξαστικό τού Ιακώβου "Σήμερον κρεμάται" σε αργό στιχηραρικό μέλος και όπως μάθαμε κατόπιν εγκρίσεως. Και τα δύο λοιπόν αυτά επιλεγέντα και ψαλλέντα μέλη τού Πέτρου και τού Ιακώβου, τα έβγαλαν μερικοί αυτόκλητοι θεματοφύλακες εκτός Πατριαρχικής παραδόσεως. Δηλαδή μελοποιήσεις Πέτρου και Ιακώβου. Λες και οι δύο αυτοί πυλώνες ΚΑΙ τής σημερινής ψαλτικής δεν μελοποιούσαν και έψαλλαν στα Πατριαρχικά αναλόγια αλλά στο... μπλέ τζαμί. Η ακόμα ότι η Πατριαρχική παράδοση οριοθετείται στην μετά Ναυπλιώτη ή Πρίγγο εποχή. Τώρα βέβαια αν τα διάφορα εναρμόνια χερουβικά ή λειτουργικά τού Χατζηαθανασίου ή τα Αξιον εστίν σε πλ.Β τού Καραμάνη πού εψάλλοντο εσχάτως από τα Πατριαρχικά στασίδια είναι ή βαπτίσθηκαν γνήσια τέκνα τής Πατριαρχικής παράδοσης, αυτό είναι μία άλλη ιστορία.
Είχαμε αναθαρρήσει τελευταία επειδή ο Αρχων Πρωτοψάλτης κ.Λεωνίδας Αστέρης (ένας σπουδαίος μουσικός πού ουκ ολίγον επικρίθηκε και αυτός από τούς ίδιους όπως και ο βασικός βοηθός του, ο σημερινός Α' Δομέστικος), έψαλλε πολλές φορές μέλη Κων/νου, Φωκαέως, Ραιδεστηνού κ.α. Γι αυτές τις επιλογές του μερικοί σημερινοί "φύλακες" πάλι δυσανασχετούσαν, αν και πιό "χαμηλόφωνα". Θα είναι ευχής έργον όμως να συνεχιστεί αυτή η τακτική. Δηλαδή να επανέλθουν τα γνήσια και  αυθεντικά μέλη στα Πατριαρχικά αναλόγια εις τα οποία ανήκουν. Τώρα όσον αφορά το θέμα με ποιό ύφος θα ψάλλονται ας αναλογισθούν οι "θεματοφύλακες" αυτούς πού πρότειναν με τι ύφος θα τα έψαλλαν....
Γι αυτό καλό είναι να υπάρξει αυτοσυγκράτηση, λίγο περισσότερο σεβασμός στις όποιες αποφάσεις τού Πατριαρχείου και διάκριση από μερικούς.
Και γιά να κλείσουμε την παρούσα ανάρτησή μας και με ηχητική απόδειξη ποίοι είναι οι άνθρωποι τού Πατριαρχείου πού έχουν λόγο γιά τις επιλογές αλλά και γιά να είμαστε εντός τού Αναστάσιμου κλίματος, παραθέτουμε απόσπασμα βίντεο όπου οι Πατριαρχικοί χοροί ψάλλουν εναλλάξ από μία φορά το σύντομο Χριστός Ανέστη ενάρξεως Θείας Λειτουργίας και το τελευταίο το ψάλλει ο θυμιατίζων Λειτουργός Αρχιμανδρίτης π. Βησσαρίων (και μάλιστα ενώπιον τού προεξάρχοντος Πατριάρχου και όλης τής συν-λειτουργούσης Ιεραρχίας) στην αργή μελοποίηση ποίου άλλου? Μα τού Πέτρου... 
Χριστός Ανέστη.
ΟΦΕΛΠ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου