Επικοινωνία: omilospetros@gmail.com


Τετάρτη, 29 Αυγούστου 2012

Σύγχρονοι μελοποιοί-νέες μελοποιήσεις.Μία πονεμένη...ιστορία

    -Δεν διεκδικούμε το αλάθητο.Και ούτε βέβαια έχουμε την δυνατότητα εμείς τα συντακτικά μέλη του ΟΦΕΛΠ,να εγκρίνουμε ή να απορρίπτουμε νέες μελοποιήσεις.
    -Ομως έχουμε και ουδείς δύναται να μας αφαιρέσει το δικαίωμα και την ικανότητα να καταλαβαίνουμε και να διακρίνουμε την μετρημένη και εκκλησιαστική μελοποιϊα οποιουδήποτε σύγχρονου μελοποιού, καθώς και τη μετρημένη και εκκλησιαστική ερμηνεία κάθε Ιεροψάλτου. 
    -Ασχολούμενοι λεπτομερώς με το μελοποιητικό έργο του Διδασκάλου Πέτρου-του κυριωτέρου μελοποιού της εν χρήσει ψαλτικής- μας προέκυψαν πολλά ερωτήματα γιά την σημερινή πραγματικότητα στις νέες μελοποιήσεις και τους σύγχρονους μελοποιούς.
   -Κατ αρχήν γεννάται πολλάκις το ερώτημα αν υφίσταται ανάγκη σήμερα γιά νέες μελοποιήσεις.Και αν ναί πάνω σε τί?
Σε ύμνους που υπάρχουν ήδη μελοποιήσεις κλασσικών μελοποιών? 
Σε ύμνους ακολουθιών κυρίως νέων Αγίων? 
Σε συντμήσεις κλασσικών μελοποιήσεων λόγω μεταβολής των χρονικών δεδομένων?
   -Κατ αρχήν να οριοθετήσουμε τι εννοούμε κλασσική μελοποίηση και κλασσικός μελοποιός.Οπωσδήποτε όλοι οι πρίν την νέα μέθοδο μελοποιοί των αναλογίων του Πατριαρχείου και των σχολών του,καθώς και όλοι οι μετά την καθιέρωση της νέας μεθόδου,των οποίων τα έργα περιλαμβάνονται στις εγκεκριμένες με την Πατριαρχική σφραγίδα εκδόσεις,ως τις αρχές του προηγούμενου αιώνος.
-Κωδικοποιήσαμε σε μερικές κύριες κατηγορίες τις πλέον συχνές και επαναλαμβανόμενες μελοποιήσεις των νέων μελοποιών.Οι κύριες αυτές κατηγορίες είναι:
1)Υμνοι εορτών [Δοξαστάριον-Στιχηράριον]
2)Χερουβικά
3)Λειτουργικά και Αξιον εστίν
4)Υμνοι άλλων ακολουθιών [π.χ Εφύμνια Ακαθίστου- Ιεροπραξίες-Μυστήρια κλπ.].
  -Θα προσπαθήσουμε με την βοήθεια μελών μας ή άλλων φίλων,να αναλύσουμε ανά κατηγορία το όλον θέμα και να το παρουσιάσουμε από την ιστοσελίδα μας.
  -Σπεύδουμε όμως με λύπη να επίσημάνουμε τό ότι από μία πρώτη ματιά το φαινόμενο δείχνει και είναι λίαν θλιβερό.
  -Εχουν γεμίσει τα σύγχρονα ψαλτήρια από Χερουβικά με μόνο στόχο το "κρεσέντο" της φίρμας στο "τριάδι" γεμάτο με αχ και βαχ.Με το μουσικό κείμενο του "τριάδι" να είναι σε έκταση όσο όλο το άλλο χερουβικό.
 -Εχουν γεμίσει τα σύγχρονα ψαλτήρια με λειτουργικά σε μακάμ-χιτζάζ, μακάμ-χουζάμ, μακάμ-ατζέμκιουρδί και πάει λέγοντας χωρίς ουδείς να μπορεί να τα κατατάξει πού...
 -Επίσης γεμίσανε με Δοξαστάρια και μελοποιήσεις Δοξαστικών είτε από γνωστές ακολουθίες Αγίων, είτε νεωτέρων, όπου στα περισσότερα οι μελοποιοί τους, "αρπάζοντας" το κύριο σώμα του ύμνου από τον Πέτρο ή άλλο κλασσικό μελοποιό,το γεμίζουν με τρίγοργα και τετράγοργα και το "κλείνουν" με μία θέση του αργού στιχηραρίου ως "τριάδι" γιά την γνωστή....επίδειξη.
  -Και τέλος σε άλλες ακολουθίες όπου δεν υπάρχει καν "μπούσουλας"από παλαιούς όπου γίνεται "το σώσαι", καθώς και στα εφύμνια του ακαθίστου ύμνου όπου παρουσιάζουν μέσα σε μία φράση (χαίρε νύμφη ανύμφευτε) και σε μία λέξη(αλληλούϊα), όλη τη "συστοιχία" των Αραβοτουρκοπερσικών μακαμίων......
   -Και όλα (ή σχεδόν όλα)τα ανωτέρω από μελοποιούς φίρμες με βαρύγδουπους τίτλους αρχόντων,αλλά με σχεδόν καμία ουσιαστική έγκριση από κανέναν........
   -Είναι να απορεί κάποιος,πώς στις μέρες μας ή και μέσα στα τελευταία ψαλτικά χρόνια, μελοποιήθηκαν τόσα πολλά.Αλλος δύο και τρείς σειρές χερουβικών, άλλος δύο Δοξαστάρια, άλλος πέντε σειρές Λειτουργικών και άλλα ων ουκ έστιν αριθμός.Τόσοι...εμπνευσμένοι μελοποιοί και νέοι Πέτροι πότε πρόλαβαν και γεννήθηκαν??????
   -Γιά τις αυθαίρετες διασκευές πάνω στα κλασσικά μουσικά κείμενα (μία άλλη....πονεμένη ιστορία) θα ασχοληθούμε αργότερα με άλλη ειδική ανάρτηση.
Θα επανέλθουμε.
ΟΦΕΛΠ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου